بررسی ویژگی های بصری معراج نامه های چاپ سنگی دوره قاجار و مقایسه آن با دو نمونه پیشین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده آیتک ناجی
- استاد راهنما مصطفی ندرلو
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
ورود چاپ سنگی علاوه بر محسناتی نظیر سرعت بخشیدن به روند تکثیر و در نتیجه آن، قرار گیری کتب در اختیار عموم مردم، دارای کم و کاستی هایی نیز بود. از آن جمله می توان به پایین آمدن کیفیت کتاب ها اشاره کرد. با توجه به تک رنگ بودن چاپ سنگی و حذف رنگ، بسیاری از ویژگی هایی که این عنصر می توانست ایجاد کند نیز، به طبع آن حذف شد. همچنین با ورود نقاشی های غربی که از زمان صفویه آغاز شده بود، و تاثیرات بیش از پیش آن بر نقاشی ایرانی، عواملی نظیر پرسپکتیو به شیوه طبیعت گرایی، تغییر در نوع طراحی و روحیه برون گرایی که در شیوه ناتورالیسم اروپایی به وضوح دیده می شد، تاثیرات عدیده ای بر نقاشی های ایرانی گذارد. اظهار نظر در این رابطه که این تغییرات به نقاشی ایرانی لطمه ای وارد کرده است یا خیر موضوع این بحث نیست، لکن می توان این گونه گفت که نقاشی ایرانی وارد مسیر تازه ای شد که رفته رفته سبکی نو و قابل تحسین را پدید آورد. در این تحقیق سعی شده است به عناصری که در دوره قاجار، معراج نامه ها را مزین کرده و همچنین عناصر به کار رفته شده در ادوار پیشین، بررسی و مقایسه شوند. همچنین موضوعات مجالس مصور شده در هر دو دوره، پیش و پس از قاجار، در کنار هم قرار داده شده اند. آنچه بیش از هر چیز مهم می نماید، تاثیرات عوامل بصری نظیر فرم، رنگ، بافت و اصولی همچون تعادل، تقارن، توازن و غیره است که بر ارزش نهایی هر تصویر تاثیر شگرفی دارد. نگارگران در این دوره با حذف اجباری رنگ، عواملی نظیر بافت را جایگزین نموده اند. اینکه آیا توفقی در این رابطه حاصل گردیده است یا خیر، مبحث دیگری است که در این پایان نامه به آن توجه شده است.
منابع مشابه
ویژگی های بصری روزنامه های دوره قاجار در گذار از چاپ سنگی به چاپ سربی
در این مقاله، به بررسی ویژگی های بصری روزنامه های قاجار و تطبیق این ویژگی ها در دو دوره چاپ سنگی و سربی پرداخته شده است تا از این طریق، بتوان به تاثیرگذاری نوع چاپ در گرافیک این آثار پی برد. در این راستا، با بررسی نمونه های موجود در کتابخانه ملی و مرکز دایره المعارف، تعداد 60 عنوان از روزنامه های عصر قاجار، با معیار مدت زمان انتشار و همچنین نزدیکی با معیارهای مقبول امروزی در گرافیک مطبوعاتی، مط...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری روزنامه های چاپ سنگی و چاپ سربی در دوره ی قاجار
موضوع تحقیق در این پژوهش بررسی ویژگی های بصری روزنامه های قاجار در دوره ی چاپ سنگی و سربی بوده است. در بخش مطالعات نظری نگاهی به تاریخ چاپ در ایران و جهان ، آشنایی با زمینه های تاریخی روزنامه در ایران و جهان و نگاهی به ویژگی های روزنامه های نخست در ایران با هدف پاسخگویی به پرسش های بنیادین موضوع از جمله دلایل تاریخی، اقتصادی و صنعتی و ارتباط آن با هنر گرافیک به ویژه گرافیک مطبوعاتی در دوره ی ق...
15 صفحه اولویژگیهای بصری روزنامههای دوره قاجار در گذار از چاپ سنگی به چاپ سربی
در این مقاله، به بررسی ویژگیهای بصری روزنامههای قاجار و تطبیق این ویژگیها در دو دوره چاپ سنگی و سربی پرداخته شده است تا از این طریق، بتوان به تاثیرگذاری نوع چاپ در گرافیک این آثار پی برد. در این راستا، با بررسی نمونههای موجود در کتابخانه ملی و مرکز دایره المعارف، تعداد 60 عنوان از روزنامههای عصر قاجار، با معیار مدت زمان انتشار و همچنین نزدیکی با معیارهای مقبول امروزی در گرافیک مطبوعاتی، مط...
متن کاملبررسی و مقایسه نگاره های خاوران نامه منصوب به ترکمانان با نمونه های چاپ سنگی قاجار
پایان نامه موجود با عنوان بررسی و مقایسه نگاره های خاوران نامه با نگاره های نسخ چاپ سنگی عهد قاجار درکتاب حمله حیدری می باشد . مقایسه نگاره های این دو کتاب مذهبی – حماسی که هر دو در مورد زندگانی و واقعه های زندگی امام علی می باشد ، از نکات مشترکی برخوردارهستند . کتاب خاوران نامه توسط ابن حسام خوسفی بیرجندی در قالب نظم سروده شده و داستان رشادت ها ، جنگ ها و واقعه های رخ داده در عهد امام علی(ع) م...
15 صفحه اولبررسی کتاب های چاپ سنگی مصور دوره قاجار
با انتشارات کتاب های چاپ سنگی در دوران قاجار زندگی دوباره مصور سازی کتب ایرانی آغاز گردید. علی رغم این که مصور سازی کتاب های چاپ سنگی از نظر کیفیت تفاوت های قابل توجهی بانگارگری قدیم ایران داشت اما با ادامه یافتن برخی سنت های کتاب آرایی و تاثیرپذیرفتن از هنر عامیانه و تاثیر متقابل بر آن برخی سنت های کتاب آرایی ایران در شکل و محتوایی متفاوت مجدداً احیا شد. هدف مقاله حاضر معرفی ویژگیهای ساختاری ک...
متن کاملبررسی عناصر بصری نگاره های مذهبی چاپ سنگی دوران قاجار
چکیده کشف و شناسایی ساختار فرم و نحوه ی سازماندهی عناصر بصری در آثار تجسمی از ملزومات اصلی درک مخاطب وانتقال پیام موجود در آثار می باشد. جستجودر نحوهی ساماندهی تمهیدات بصری آثار مکتوب و غیر مکتوب هنری گذشته موجب شناخت و به کارگیری این تمهیدات در روند خلق سودمند طراحیهای معاصردر گرایشهای مختلف هنری می شود، شیوه ای که علاوه بردارا بودن بیان مدرن هویت بومی و ملی را نیز در خود خواهد داشت . چاپ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023